UVHOC ONE wil fietsen veiliger en comfortabeler maken
Nederland is het ultieme fietsland met uitgebreide fietsroutes, fietspaden en meer voorzieningen voor de fanatieke wielrijder. Toch zie je vooral slimme functies voor auto’s en blijft de fiets een simpel stuk staal met wielen. De 17-jarige Duitser Marc Fabrowsky wil daar iets aan gaan doen: via Kickstarter start hij begin deze maand een crowdfunding-project voor een slimme fiets, met de naam UVHOC ONE. De bedenker willen het fietsen veiliger en comfortabeler maken, met een fiets die van alle technische gemakken voorzien is.
Update 14 september 2015: de Kickstarter-campagne is nu gestart.
Het eerste model heet de UVHOC ONE en heeft naast de gebruikelijke voor- en achterlichten ook een remlicht. De eerste echte vernieuwing zit hem in de camera die aan de achterkant bevestigd is, zodat je via het scherm van de iPhone achteruit kunt kijken. De iPhone klem je daarbij vast aan het stuur. Ook bevat de fiets een accu waar alle technische onderdelen mee van stroom voorzien worden, inclusief je eigen iPhone.
http://kck.st/1iam08u
UVHOC ONE werkt met een app
Om alle functies van fiets te benutten, komt er een bijbehorende app. Deze app met de naam ‘UVHOC link’ heeft vijf hoofdfuncties: Navigation, Help, Drive, Home en Statistics. In Navigation worden alle routes van andere UVHOC-gebruikers anoniem weergegeven, waardoor de app files kan analyseren. Hiermee kan de app de snelste route voor je berekenen om bij je gewenste bestemming te komen.
Volgens de maker is link trouble de meest innovatieve functie van de app. Bij fietsproblemen kan elke gebruiker ondersteuning krijgen op basis van je locatie. Op het moment dat je om hulp vraagt, worden andere UVHOC-rijders gealarmeerd. Binnen link trouble is er ook de functie eCall. Mocht er een ongeluk gebeuren, dan detecteert de fiets dat en wordt er automatisch een bericht gestuurd naar 112 of een van tevoren ingesteld nummer. Tot slot kun je ook je gestolen fiets opsporen doordat de fiets zijn locatie naar de app doorstuurt, zelfs in het buitenland dankzij de ingebouwde Wi-Fi-module.
Begin september gaat de Kickstartercampagne van start. Er is al beloofd dat de eerste honderd klanten een gelimiteerde editie van de fiets krijgen. Hoeveel financiering het project uiteindelijk nodig heeft om te slagen en hoeveel een losse fiets moet gaan kosten, is nog niet bekend.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
En waar is de Kickstarter te vinden?
Op zich een leuk idee, en slim om een smartphone in de electronica een centrale rol te geven.
Maar deze claim is toch wat heel erg optimistisch:
Comfortabeler met alle technische gemakken… Jaja, maar zonder vering? Als er één technisch gemak is dat al lang de oversteek van auto’s naar de fiets heeft gemaakt is het wel volledige vering.
En in de basis een erg conservatief fietsontwerp. Dan zijn verschillende Nederlandse bedrijven toch al een stuk verder met ècht vernieuwende fietsen. Om zomaar een paar te noemen: Flevobike, Mango, Drymer…
Kortom op onderdelen wel leuk bedacht, maar als geheel zeker voor Nederland met een heel hoog ’too little too late’ gehalte.
Volgens het artikel;
Die is dus nog niet actief, vandaar ook het gebrek aan prijs en doel van de campagne…
@Ferryman: O ja, en in Duitsland zelf heb je ook dit veel geavanceerdere alternatief al: http://www.go-one.de/
Dat is natuurlijk geen alternatief voor een ‘fiets’.
Alleen de basisprijs van € 10.000 is al belachelijk.
Overigens is er ook weinig echt vernieuwend aan de go-one.
Dergelijke fietsen zijn in deze vorm al decennia op de markt.
@karel-willem: Decennia? Voorbeeldje graag, denk dat je zwaar overdrijft. De Alleweder die je waarschijnlijk bedoelt (ook van Flevobike trouwens) is amper vergelijkbaar. Maar zelfs als ’t zou kloppen is dat toch altijd nog héél vernieuwend in vergelijking met de basisvorm van deze UVHOC, die al veel meer dan een eeuw oud is – want zelfs nog uit de 19e eeuw stamt (1885!) 😉
En die prijs wordt ineens een stuk minder belachelijk als je bedenkt dat die mensen die het ervoor over hebben vaak een auto (of twee) de deur uit doen… dus netto geld verdienen ipv uitgeven 😋
Maar zij liever dan ik, dat dan weer wel 😀
Hmmmmmm, ik vind de camera wel aardig maar verder zie ik weinig nieuws. Mijn 2 jaar oude vanMoof Electrified heeft tenminste nog een motortje 😉