Van de hoofdredacteur: waar staan we nu?
Het is inmiddels anderhalve week geleden dat we live gingen met de vernieuwde iCulture-website. Hoe graag we ook hadden willen zeggen dat de overgang nu helemaal is afgerond, de werkelijkheid gebiedt te zeggen dat we nog een hoop werk voor de boeg hebben. In dit artikel praat ik jullie bij over de vorderingen en de activiteiten die voorkomende tijd gepland staan.
Vertrouwde indeling komt terug
Ten eerste de nieuwe indeling van de website. Uit jullie massale feedback is gebleken dat die indeling voor veel mensen toch niet goed blijkt te werken. We gaan daarom weer terug naar een ‘classic’ indeling, waarbij alle nieuwtjes in een lijst op de homepage verschijnen. Ons plan met de nieuwe website was om onze bezoekers te helpen om duidelijker onderscheid te kunnen maken tussen belangrijke en minder belangrijke artikelen. Wie alleen de hoofdlijnen wil weten kijkt op het rechtergedeelte van de frontpage, wie ook de minder belangrijke nieuwtjes wil zien, vindt in de zijbalk een snel wisselende lijst met updates. Daarmee wilden we tegemoetkomen aan de veelgehoorde (en eveneens massale) feedback over de oude website: “Jullie schrijven zoveel, ik kan het allemaal niet bijbenen!”.
Omdat het inderdaad een flinke dagelijkse lijst met nieuwtjes is – die we trouwens dagelijks samenvatten in de rubriek iCulture Vandaag – besloten we om het belangrijke nieuws en de achtergrondartikelen wat meer voor het voetlicht te brengen en het soms minder belangrijke nieuws in de zijbalk te laten terugkomen voor de ‘alleseters’. Websites als The Next Web en Mashable, die ook dagelijks veel artikelen publiceren, hebben daar al goede ervaringen mee.
We moeten echter constateren dat de gemiddelde iCulture-lezer toch anders in elkaar zit: die wil niet de hoogtepunten van het nieuws zien, maar wil juist wél overstelpt worden met zoveel mogelijk nieuwtjes en bepaalt daarna zelf wel welke stukken hij/zij wil lezen. Eerlijk gezegd: we hadden er niet op gerekend dat de groep ‘dump-alles-maar-op-mijn-bord!’ zo groot zou zijn ten opzichte van de groep ‘help-ik-verzuip!’, maar het blijkt toch zo te zijn.
Natuurlijk gaan we bij het zoeken naar een oplossing niet over één nacht ijs: we hebben naar heel veel reacties van heel veel trouwe lezers geluisterd om te achterhalen hoe we een oplossing kunnen vinden die voor iedereen werkbaar is. Want onze eerste prioriteit is natuurlijk altijd, dat jullie onze website met plezier bezoeken. Als blijkt dat een grote groep bezoekers vindt dat de website minder overzichtelijk is geworden, dan gaan we uiteraard met die feedback aan de slag. De komende tijd gaan we bezig met een nieuwe indeling, die meer lijkt op de oude indeling van de site. Het oude iPhoneclub-design komt niet terug, maar wel de lijstweergave waarbij je alle nieuwtjes en appartikelen voor je kiezen krijgt. Als jullie aangeven dat je dat het prettigst vindt, dan gaan we niet een alternatieve indeling opdringen.
Bij het vernieuwde design verdwijnt overigens ook de extra grote weergave naar aanleiding van jullie feedback. De site blijft volledig responsive, maar nu tot 1200 pixels in plaats van volledige vensterbreedte.
Koppensnellen
Het zal mogelijk nog zeker een maand duren voordat alle geplande wijzigingen zijn doorgevoerd, dus we vragen bij deze ook meteen om extra geduld te hebben. Als je als lezer je bezorgdheid uit over dingen die nog niet lekker werken, dan zul je van ons altijd een reactie ontvangen. Je weet dan zeker dat jouw opmerkingen zijn ontvangen en dat we er rekening mee proberen te houden. Ondertussen proberen denken we op korte termijn een oplossing te hebben gevonden voor de veelgehoorde wens tot ‘koppensnellen’: we zullen de komende tijd bijna al het nieuws centraal op de frontpage zetten, zoals je bij de oude site gewend was.
Dat verhelpt ook de – terechte – klachten van veel iPhone- en iPad-bezoekers dat de website vooral “oud” nieuws liet zien. Echt minder belangrijke nieuwsitems blijven voorlopig nog steeds bereikbaar via iculture.nl/nieuws, maar dat zal in de nieuwe indeling dus permanent verholpen zijn.
Technische problemen
Je zult het ongetwijfeld gezien hebben: nog niet alles op de website werkt vlekkeloos. Wij zien dat ook en zitten dagelijks te speuren naar foutjes en zaken die nog niet helemaal goed gaan. De samenvoeging van beide websites was al een behoorlijke klus en we merken dat er talloze dingen zijn die toch niet goed overgezet zijn of waar toch nog aan gesleuteld moet worden. Jullie melden die foutjes ook massaal en wij zorgen dat ze bij het technische team van W3EDGE terechtkomen. W3EDGE is verantwoordelijk voor de omzetting van het design van Mangrove naar een werkende (WordPress-)website en zij hebben de opdracht gekregen om alle problemen zo snel mogelijk op te lossen. Helaas zitten we daarbij zelf ook wel eens nagelbijtend toe te kijken, want we zijn afhankelijk van de snelheid waarmee het technische team dingen kan repareren. Helaas komt het daarbij ook wel eens voor, dat het oplossen van het ene probleem meteen weer een ander probleem boven water brengt. Ook op dit punt kunnen we niet anders zeggen dan: Jean-Paul werkt er keihard aan om alle wensen en zorgen te verzamelen en zoveel mogelijk dringende zaken door te spelen naar het technische team. Verder geen excuus, maar we zijn een klein bedrijf, dat niet in staat is om twintig ontwikkelaars tegelijk in te schakelen of developers kan vragen dag en nacht te werken.
Cache
Blijf je oud nieuws van enkele dagen geleden zien of zijn er andere zaken die overduidelijk niet zo horen, maak dan ook eens je browsercache leeg. Door veel te strenge caching op de dag dat de nieuwe site live ging, blijft (helaas een groot) deel van onze bezoekers een gecachede homepage van vrijdag 18 juli zien. Dit is permanent opgelost na het verwijderen van je browsercache.
Frustratie en geduld
We hadden de introductie van de nieuwe website uiteraard zelf ook wel iets anders voorgesteld. We hadden na zo’n lange voorbereiding niet gedacht dat er nog zoveel problemen op ons pad zouden komen. Dat maakt gefrustreerd en moedeloos, omdat we afhankelijk zijn van een externe partij en onvoldoende zelf kunnen meehelpen om dringende problemen op te lossen, maar we proberen ons er steeds met nieuwe energie doorheen te slaan.
Wat we vooral willen vragen is geduld: geef ons de tijd om tijdens de zomermaanden alle nog uitstaande problemen op te lossen. Blijf ondertussen gewoon iCulture bezoeken en mocht je een fout of ander probleem zien: weet dan dat we er bovenop zitten om alles zo snel aan te pakken en op te lossen.
Rest mij niets anders meer te zeggen dan: dankjewel voor al jullie geduld tot nu toe en vergeet niet dat er achter iCulture geen robots of gehaaide exploitanten zitten – maar echte mensen, die van ‘s ochtends vroeg tot na middernacht zitten te sleutelen aan de site en niets liever willen dan jullie een prettige leeservaring geven. Ik hoop dat ik in de volgende update kan melden dat we grote sprongen vooruit hebben gemaakt. Dank voor jullie steun!
Gebruik voor directe feedback liefst ons (nieuwe) feedbackformulier. Algemene opmerkingen zijn uiteraard welkom in de reacties hieronder.
Openingsafbeelding: aastock/Shutterstock
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 45 reacties