Veilig Verkeer Nederland wil appende fietsers bijscholen

Veilig Verkeer Nederland start binnenkort met bijscholing voor scholieren die gericht is op het smartphonegebruik op de fiets. De campagne moet jongeren bewust maken van het gevaar. De pilot is op dit moment in drie regio's aan de gang.

Fietser die gebruikmaakt van zijn smartphone.Veilig Verkeer Nederland, de organisatie die zich inzet voor verkeersveiligheid in Nederland, start een campagne die gericht is op scholieren op de fiets. De organisatie gaat scholieren uit groep 7 en groep 8 bijscholing geven over de gevaren van smartphonegebruik tijdens het fietsen. Het gaat vooral om de aandacht op het rijden zelf.


Geen verbod, wel bijscholing
Eerder dit jaar bleek al dat een wetsvoorstel voor een verbod op bellen en appen op de fiets niet doorgezet zal worden. Fietsers kunnen volgens de huidige wet nog steeds aansprakelijk worden gesteld, maar dat is voor Veilig Verkeer Nederland niet genoeg. In de interactieve verkeersles wordt duidelijk gemaakt dat het belangrijk is om je aandacht op de weg te blijven houden en deze niet te delen met je smartphone.

Bekijk ook
Bellen en appen op de fiets voorlopig niet verboden

Bellen en appen op de fiets voorlopig niet verboden

Minister Schultz wil geen verbod op bellen of appen met je iPhone op de fiets. De huidige aansprakelijkheidsregels bieden voldoende mogelijkheden, vindt de minister.

Voor de campagne wordt specifiek gekozen voor leerlingen uit groep 7 en groep 8, omdat je scholieren van die leeftijd nog makkelijk het gewenste gedrag aan kan leren. Ook zijn ze dan goed op de hoogte van de gevaren voordat ze zelf met de fiets naar de middelbare school gaan. Op dit moment is er in drie regio’s een pilot gaande, waarna de daadwerkelijke les vanaf maart 2016 in grote schaal aangeboden wordt.

Niet de eerste campagne over smartphonegebruik
Deze campagne is niet de eerste campagne die zich richt op het gebruik van smartphones. Eerder werd al de campagne Aandacht op de weg gelanceerd met diverse reclamespots (die volgens deskundigen juist een averechts effect hebben). Deze campagne richt zich echter niet alleen op fietsers, maar op deelnemers in het verkeer in het algemeen. Deze campagne loopt al geruime tijd en wordt ook ondersteund met een speciale app voor fietsers genaamd Fietsmodus. Door tijdens het fietsen je smartphone in je broekzak te houden, spaar je punten die je vervolgens in kunt wisselen voor prijzen.

Reacties: 16 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.