Wat kunnen we verwachten van Nintendo’s iPhone-games?
Het was eerder deze week groot nieuws: Nintendo gaat games uitbrengen voor smartphones, waaronder waarschijnlijk de iPhone. Lezers van iCulture waren direct enthousiast, want betekent dit dat we eindelijk Mario Kart kunnen spelen op de iPhone? Nintendo heeft nog niet gezegd welke games er precies gepland staan, maar we kunnen al het één en ander afleiden uit de gemaakte aankondiging.
Nintendo-games speciaal gemaakt voor smartphones
Het eerder verschenen persbericht is vrij expliciet over de soort spellen die Nintendo wil gaan uitbrengen voor smartphones. Daarin staat namelijk het volgende:
"Er worden alleen originele games geoptimaliseerd voor smart devices gemaakt. We gaan niet games porten die specifiek zijn gemaakt voor de Wii U of Nintendo 3DS."
Met andere woorden: Nintendo gaat niet Mario Kart, The Legend of Zelda of de meest recente Mario-games nog eens uitgeven in de App Store. Het gaat om compleet nieuwe spellen, met daarin personages uit eerdere Nintendo-games. Het is nu nog de vraag hoe deze Nintendo-spellen er precies uit zullen zien. Nintendo werkt namelijk samen met DeNA, een grote, Japanse ontwikkelaar van veel mobiele spellen.
Candy Crush Mario
De samenwerking tussen Nintendo en DeNA geeft een voorproefje van wat er mogelijk op de agenda staat. Kijk je namelijk naar de eerder uitgebrachte games van DeNA, dan valt vooral één trend op: het zijn spellen gebaseerd op populaire iPhone-games, die het net wat anders aanpakken. Het renspelletje Go Go Ghost lijkt bijvoorbeeld verrassend veel op Rayman Jungle Run, en heeft zelfs net als Rayman een hoofdpersoon zonder ledematen. Monster Match lijkt een regelrechte kloon van het in Japan populaire Puzzles & Dragons, wat is gebaseerd op match-3-spellen zoals Bejeweled. Dat betekent overigens niet dat DeNA alleen maar kloonspellen heeft uitgebracht: het bedrijf bracht heerder ook de beruchte godengame Godus uit, een spel dat origineel in Engeland is ontwikkeld.
DeNA heeft ook een aantal games van andere grote merken gemaakt, maar baseerde zich ook daarbij vaak op bestaande ideeën. Star Wars: Galactic Defense was een Clash of Clans-achtig spel met Star Wars-figuren, en TRANSFORMERS: AGE OF EXTINCTION bleek een actievolle variant van de Temple Run-games.
Hanteert DeNA zijn huidige tactiek voor Nintendo’s spellen? Dan krijgen we waarschijnlijk games met Mario, Link en andere Nintendo-figuren die lijken op spellen die al eerder verschenen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een oneindig renspel dat lijkt op Jetpack Joyride, maar dan met Mario in de hoofdrol. Of een Candy Crush-variant waarin je voorwerpen uit The Legend of Zelda moet wegvegen.
Meer Nintendo, minder DeNA
Bovenstaande voorbeelden zijn niet heel hoopvol, maar er zijn nog andere mogelijkheden. Hoe de samenwerking tussen Nintendo en DeNA exact in elkaar zal steken is namelijk nog niet helemaal helder. In het persbericht staat dat Nintendo en DeNA samen zullen werken aan mobiele games en een ledendienst die daarachter zal schuilen, maar als je tussen de regels doorleest lijkt het er op dat Nintendo zich veel meer met de ontwikkeling gaat bezighouden. Nintendo-topman Satoru Iwata sprak vlak na de aankondiging, waarna Rob Fahey op GamesIndustry.biz het volgende schreef:
De manier waarop Iwata zijn uitspraken verwoordt, doet vermoeden dat Nintendo geen hoge pet opheeft van DeNA’s ontwikkelkracht. Een dia met de titel ‘DeNA’s Strength’ laat twee dingen zien: ‘het bouwen van internetdiensten op wereldniveau’, en ‘vaardigheden bij het beheren van diensten’. Op de dia stond niet ‘geweldige games’, ‘het maken van games’ of iets dat überhaupt met games te maken had.
In een interview met Time wijst Iwata er ook op dat DeNA vooral in de achtergrond aan de bijbehorende diensten werkt, al is het bedrijf daarmee niet uitgesloten van ontwikkeling:
De ontwikkeling van games voor ‘smart devices’ zal vooral worden gedaan door Nintendo, maar belangrijk is dat we een gezamenlijk ontwikkeltraject zijn gestart met DeNA. Nintendo heeft veel vervaring in de gamesindustrie met het maken van traditionele spelproducten. Maar bij smart devices is een achterliggende dienst erg belangrijk, waardoor spelers iedere dag worden gemotiveerd om te spelen. DeNA heeft veel verstand van dit soort services, en zal zich daar grotendeels mee bezighouden.
Is DeNA’s rol bij de ontwikkeling van de spellen inderdaad zo klein, dan ontstaat er ineens een heel ander vooruitzicht. Nintendo heeft op de Nintendo DS namelijk al eens geëxperimenteerd met aanraakbesturing in The Legend of Zelda: The Phantom Hourglass, waarna ze hetzelfde deden in The Legend of Zelda: Spirit Tracks. Deze games waren allebei ‘volwaardige’ Zelda-spellen waarin je kerkers introk en tegen bazen vocht, maar dan met enkel aanraakbesturing. Door te tappen en vegen zwiepte je met je zwaard en liep je voorzichtig over nauwe bruggen heen.
https://www.youtube.com/watch?v=3h3oJBSUq6E
Bewegingsbesturing die prima zou werken op de iPhone of iPad, dus wat houdt Nintendo tegen? We weten dat er geen oude spellen worden geport, maar Nintendo kan de ideeën uit deze spellen toepassen in nieuwe titels. Hiermee zou Nintendo een nieuwe reeks spellen kunnen maken voor iPhone en iPad, met dezelfde charme en diepgang waar Nintendo zo beroemd door is geworden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 19 reacties